Exitov lineup poslednjih godina sve više donosi trep izvođače, a sa njima i talas nove publike. Trep se, kao podžanr repa, hip hopa, dance muzike i – stil života, usidrio na Gang Beats bini, a ritam i rime se šire i na Main i Fusion.
Fantastični Migosi i French Montana nastupali su 2018. godine i publici priredili potpuni spektakl. Migose, koje inače porede sa Bitlsima, publika je iščekivala sat vremena, ali bili su vredni čekanja – nizali su hitove kojima su, uostalom, tri puta osvajali najveće američke top liste. Dolazak na šou Migosa najavile su upravo i domaće trep zvezde: Senidah, Fox, Surreal,… French Montana je Exitovoj publici doneo multiplatinasti hit koji su svi želeli da čuju – „Unforgettable“, a Takeoff i Quavo su izazvali turbulencije na Glavnoj bini – tu su bile šutke, blicevi i potpuna ekstaza.
Sledeće, 2019. godine, festival je zatvorila jedinstvena IAMDDB, i ostavila gužvu na Mainu u potpunom šoku i oduševljenju. Njen smeli i potpuno neočekivani miks džeza i trepa rodio se, inače, iz ljubavi prema Sinatri, Gretchen Parlato, ali i Futureu i Megan Thee Stallion. Ono što je za Montanu pesma „Unforgettable“, za Sheck Wesa je definitivno „Mo Bamba“, uz koju je ceo Mejn skakao prošle godine!
Bassivity, Apollo Showcase i Zicer Inc vode do Gang Beats bine
Ovoj globalnoj ekipi, na Exitu se pridružuju regionalne i domaće zvezde kao što su Fox i Surreal, Senidah, Z++, Elon, Kukus. Trep u Srbiji su, inače, prvi skapirali Novosađani, počevši od Unije, iz koje se vremenom izrodio upravo jedan od najpoznatijih predstavnika ovog žanra u Srbiji – trep guru Fox.
Domaći trep je prošle godine vladao Glavnom binom, kada je na nju zakoračila ekipa bez koje trep na srpskoj sceni ne bi postojao – Bassivity, na Fusion je stigao Apollo Showcase, čiji su deo bili Klinac, Buntai, Bogi, Baskjat, Tompe, Faberge, Kza, Danza i Venok, a Zicer Inc nas vodi do Exitove oaze trepa: Gang Beats bine.
Gang Beats ujedinjuje sve fanove repa, trepa i hip hopa na jednom sjajnom mestu. Od 2017. godine najmlađa bina festivala stvara ozbiljne gužve, apetiti fanova se povećavaju, a sa binom rastu i klinci koji skaču u publici. Gang predstavlja nove, mlade izvođače, koji se tek pojavljuju na sceni i sa sobom donose novi talas traka koje ćemo voleti.
Prednost onih koji se nađu na ovoj bini je u slobodi stvaranja, koju su sami sebi obezbedili. Zato je trep fluidan i slobodan, ne prati izričitu formu, nema zadatu melodiju, niti ritam. Savršen je miks svega što umetniku padne na pamet i kao takav izaziva vriske, dizanje ruku i pomeranje tela. Oni repuju, viču ili pevuše, ispadnu iz takta pa se vrate, dok ispod njihovih glasova slušamo numere Elvisa i Britni Spirs, ili Zdravka Čolića – sve je dozvoljeno i sve može.
Neki novi klinci
Gang je ekvivalent za evoluciju, na njemu stoje neki novi klinci, naslednici roditelja metalaca, pankera, i onih koji su mladost proveli u diskaću. Sada ti klinci prave nešto moderno, provokativno, čak bezobrazno i vode nas u budućnost. Najbolja stvar u vezi sa Gang Beats binom je to što pruža priliku da pratimo rađanje i razvoj novih muzičkih pravaca, svežih ideja i karijera. I dalje su Main, Dance Arena i Fusion prve asocijacije na EXIT, ali koliko je uzbudljivo baciti se u novo i svedočiti menjanju muzičke industrije na ovakav način!
Skoro celu deceniju od prvih izdanja, trep doživljava globalni bum i izmešta se sa mesta svog nastanka. Oko 2010. godine vladali su T.I., Gucci Mane, Yeezy i Lil Wayne, ali im se u međuvremenu pridružio ogroman broj novih umetnika. Logičnim sledom događaja vrlo brzo trep dolazi i na naše prostore.
Lajtmotivi trepa
Muzički žanrovi se menjaju, rađaju i evoluiraju konstantno. Zapravo, pitanje je da li danas uopšte postoji ijedan muzički žanr koji je ostao dosledan svojoj originalnoj definiciji. Suština trepa nije u ritmu i melodijskim linijama, već u rečima. Lajtomotivi ove muzike su život na ulici, droga, nasilje, odrastanje u uslovima daleko od idealnih, siromaštvo, kao i problematika nedostatka novca i njegovog zarađivanja. U svojoj osnovi trep simboliše zarobljenost u nimalo kul životnom stilu, koji je predodređen onima koji su rođeni na takozvanom prljavom jugu Amerike. Obeležava i početak novog milenijuma, a u idealnim uslovima i beg od svega zbog čega je nastao. Na taj način muzika ostaje jedina spona sa realnošću.
EXIT je oduvek plodno tlo za otkrivanje i rast novih talenata, pa je sasvim logično da se ovakav talas „novog“ nađe u osnovnoj strukturi festivala. Gang ekipa ne kaže da je kraj tradiciji i „starim“ načinima, već da i sa tradicijom može da se igra, kao i da je rezultat zagarantovano odličan.
Tekst: Milica Dragomirović