Sa temperaturama – što su od oko 40+ stepeni Celzijusa u senovitom šumskom hladu, silazile na ne mnogo ispod 30 °C nakon ponoći – ovogodišnji Festival biće upamćen i po činjenici da prvi put od njegovog osnivanja nismo nosili nikakve jakne kad sunce zađe, na ranije inače uvek friškom brdu iznad Dunava.
Dobrodošli na 24. tropski EXIT!
Pet ključalih dana u bekstejdžu Glavne bine (Tesla Universe Stage) EXIT Festivala 2024. bilo je tako svojevrsno iskušenje za novosadske domaćine i njihove internacionalne saradnike. Iza glamurozne pozornice – koju svake večeri pohode vrhunski, rock, pop, hip hop i elektronski sastavi što su stvarali istoriju žanra, definisali našu zvučnu današnjicu i svojom umetnošću najavili muzičku budućnost – na desetine ljudi radi vredno poput superherojskih trudbenika, obezbeđujući sve tehničke, bezbednosne, gastronomske, higijenske, smeštajne, transportne i medijske uslove da nastup pred publikom bude prvorazrednog kvaliteta.
Gledajući armiju briljantnih profesionalaca kako sa vanserijskim elanom pažljivo brinu o svim detaljima oko najčuvenijeg podijuma EXIT-a, nije ni čudo što svetske zvezde redovno pominju ovaj Festival kao jedan od retkih na kom su doživeli iskrenu požrtvovanost i savesno obavljanje svih organizacionih dužnosti od strane ljubaznih lokalnih pomagača. Direktor i osnivači EXIT Festivala, menadžeri projekata EXIT Fondacije, obrazovani mladi ljudi u ulozi hostova, poliglotski vozači, genijalno spretni tonci i scenski tehničari, menadžeri televizijskih prava, internacionalni agenti, ili imenom – Dušan, Ivan, Ida, Ognjen, Zoka, Ilija, Miško, Vesna, Dženi… ah, toliko je još nepomenutih, a presudno važnih za misiju EXIT Festivala.
Misija, šta je to misija?
U našem rečniku, misija se opisuje kao zadatak čijem se ostvarenju pridaje širi društveni ili lični značaj. Pa, šta ćete šire društveno ili ličnije od ovog?!
Jer, EXIT Festival je stil života, dinamično čovekoljublje i upražnjavanje dobrih misli svakog sekunda u danu. Neko bi to nazvao humanom religijom novog milenijuma, neko urbanom aktivističkom inicijativom, a mi ostali… hm, recimo, muzičkim praznikom pod božanstvenom mesečinom Petrovaradinske tvrđave!
Šta smo videli iz svog ovogodišnjeg bekstejdž rakursa?
Ovogodišnja tema EXIT Festivala bila je – Starseeds. Jasno kao dan: publika je uvek bila glavni adut ovog festivala, i ovaj put je pozvana na putovanje u središte sebe! Gledajući svake bogovetne festivalske večeri lepotom okupane ljude ispred Tesla Universe Stagea – devojke i mladiće, roditelje i decu, punk bake i deke, kao i njihove ultra-moderne unuke – vidimo sve ono isto što i muzičke superzvezde na pozornici: oštroumnu budućnost, humanizovani svemir, angažovanu toleranciju, ozdravljujuću ljubav i spiritualan istraživački duh. Da sad čujemo, ko nakon svega uopšte može da ustvrdi kako svaki pojedinac u ovom auditorijumu ne poseduje neku svoju kosmičku supermoć? Ili, da ne treba da se okrene sebi u ovim čudnim vremenima i upravo tu nađe odgovore na sve što ga tišti.
Svaki umetnik na Glavnoj bini EXIT Festivala 2024. na svoj način je doprineo ovoj mističnoj ekspediciji.
Iniko ili put u sebe
Kako bi to moglo izgledati uverili smo se već nultog dana Festivala, kada smo iza scene upoznali Iniko, kantautorku iz Bruklina, čiji spritualni stil miksuje R’n’B, reggae i afro-tribalne ritmove. Kao neobična zvučna i vizuelna pojava, ona svoju karijeru gradi paralelnim tokovima društvenih mreža, sasvim u duhu 21. veka, nalazeći sve više sledbenika širom sveta.
Satima pre nastupa, u EXIT-ovom backstageu susrećemo ovu otvorenu i znatiželjnu devojku koja želi sve da sazna o tome gde je i kako će izgledati njen nastup uveče. Pitanja o ne baš srećnoj skorašnjoj istoriji ovih krajeva, nastanku EXIT Festivala i njegovoj okrepljujućoj snazi za mladu generaciju – sama naviru. U jednom trenutku, Iniko dobronamerno konstatuje, iz dubine čistog srca: “Ipak, i dalje ne razumem najbolje šta se kod vas dešavalo”. I, taj odgovor je i najbolji mogući na ono šta se tačno ovde ne tako davno zbivalo. Normalan čovek zaista i ne može da razume, ali vredi da se stalno pita.
Foto: Zorica Kojić
Oliver Tree se penje na svoje drvo
Pred nama stoji jedan od najduhovitijih umetnika koji su ikad nastupali na EXIT Festivalu. Oliver Tree izdanak je škole satiričnih muzičkih TV programa kao što su Beavis and Butt-Head, isto koliko i hip hop i alternativne rock kulture. Primetili smo ga u Domu omladine Beograda još 2022, ali je u punom sjaju iskoračio iz svog fantazmagoričnog sveta upravo na ovogodišnjem EXIT-u, ozarujući neobuzdanom otkačenošću svoju euforičnu publiku. Silazeći sa scene, poput ustreptalog dečačića nas pita: “Je l’ ozbiljno bilo dobro?”, dok mi oduševljeno odgovaramo: “Da, čoveče, daaa!”, a iza nas se čuje huk mase koja hoće još.
Foto: Privatna arhiva
Gucci Mane nema mane
Sa Guccijem Maneom nema šale – sve se precizno odvija u velikoj brzini. Jer, neko ko je odrastao na nemilosrdnim ulicama Atlante i postao zvezda – zapravo nikad nema vremena za gubljenje. Dok smo stigli da mu doturimo EXIT majicu, koju će ljubazno potpisati za humanitarnu akciju Stars4Kids, već je bilo vreme za nastup, gromko efektan i pun nervozne gradske energije. Sve Guccijeve priče su one o opstanku uprkos svemu, pa su tako nekako bar pomalo i naše.
Gucci Mane, dakle, u poslednjem trenutku stiže na Tesla Universe Stage i – nakon koncerta – gotovo odmah sa njega odlazi, okružen svojim ličnim obezbeđenjem i noseći nekoliko naručenih pica u automobil. Treba to razumeti. Neko ko se borio za život u predgrađu južnjačke metropole Sjedinjenih Amerika – uvek mora da bude na oprezu. Zato smo sigurni da naš drugar Gucci apsolutno zna sve o putovanju u sebe, izmičući vešto metafizičkim i stvarnim rafalima realnosti.
Foto: Zorica Kojić
Black Eyed Peas ili euforija koja nikada ne prestaje
Najpozitivniji likovi na sceni, kao i van nje na EXIT Festivalu 2024, bez ikakve sumnje su članovi sastava Black Eyed Peas. Ne samo to – oni su i jedno od najtiražnijih imena koje nas je ikad pohodilo (80 miliona prodatih albuma), što ih očigledno nimalo ne opterećuje, pošto vidljivo uživaju u svakom trenutku sa nama. Teško ih je, onako radoznale i raštrkane, najpre uopšte pohvatati po bekstejdž prostoru pred nastup, a ispostaviće se da – čak i po okončanju koncerta – svako od članova dolazi i odlazi sa bine po vlastitom nahođenju!
Will.i.am će tako, po silasku sa Main Stagea, smesta otići ka Dance Areni u dalji provod, sa kesom kokica u ruci. Pre toga, on se fotografiše bez izuzetka sa svakim ko u bekstejdžu to ljubazno zamoli. Milo biće, taj will.i.am, i naš novi bespogovorni uplifting heroj.
Foto: Zorica Kojić
The Exploited ili pankeri definitivno nisu mrtvi
Jedan od najdirljivijih susreta na EXIT-u svakako je onaj sa Wattie Buchanom, legendarnim frontmenom benda The Exploited. Uz njihov uraganski hardcore punk zvuk i nezaboravni poklič “Punks Not Dead” odrastala su pokoljenja – saznaćemo da je to slučaj i sa pripadnicima festivalskog obezbeđenja! Uprkos poodmaklim godinama i pratećim zdravstvenim problemima, Wattie je oličenje beskompromisnih antifašističkih i antikorporativnih principa, kao vlasnik istina koje se prenose sa kolena na koleno. Fotografisanje sa svim dragim ljudima bez premišljanja, pozdravljanje sa simpatičnim škotskim akcentom, visoka punk etika i maksimalno postignuće na sceni – to vam je, dame i gospodo, naš zauvek voljeni Wattie Buchan, poslednji autentični otpadnik.
Foto: Zorica Kojić
Kenya Grace ili susret stranaca
Pravo je zadovoljstvo otkriti da i dalje postoje ozbiljni talenti širom planete, što se još uvek sa naivnošću nadaju da će nekako dospeti do zvezda i koji su totalno otelotvorenje Starseeds slogana. Kenya Grace prelepa je i draga bela devojka, poreklom iz Južnoafričke Republike, spremna da nešto nauči, upije i pametno čuje od svih koje sreće. Njen prošlogodišnji singl “Strangers” apsolutna je senzacija sa samog vrha međunarodnih top lista od same svoje pojave, a početkom jula 2024, tik pred njen nastup na EXIT Festivalu, zabeležio je billion strimovanja i otprilike 13 miliona novih slušalaca svakog meseca na muzičkom servisu Spotify.
Uživo, Kenya Grace je umetnica koja svojom zanimljivom pop drum and bass verzijom ostvaruje direktnu komunikaciju sa onom osetljivošću unutrašnjeg sveta svog novomilenijumskog naraštaja, istog onog kog definiše Billie Eilish. Njena osobena muzička genetika poreklom iz srca afričke postojbine, ukrštena sa londonskim cool faktorom, bogat ritmički vokabular i halucinantnost melodije koja dira srca, najavljuju jednu stabilnu i dugu muzičku karijeru. Publika sa entuzijazmom navija za nju tokom celog delikatnog performansa i zajedno joj želimo ostvarenje svih autorskih snova na toj stazi uvis. Napred, Kenya!
Foto: Privatna arhiva
John Newman ili gimnastika na DJ pultu
Malo je reći da John Newman na ovogodišnjem EXIT Festivalu daje sve od sebe. Njegov “Hybrid live set” drma kao rokenrol koncert, dok se on akrobatski baca sa DJ pulta na pozornicu i odmah potom atletski vešto vraća natrag. Iza scene, međutim, čeka ga rodbina – brat i majka – koji ga više nego brižno prate na ovom koncertu. I, baš tu, u bekstejdžu Tesla Universe bine, odjednom shvatate kako je John Newman u stvari mali dečak, jedino siguran u naručju svoje matične porodice, kao ni da desetine hiljada ljudi koji egzaltirano vrište u publici ne mogu da mu pruže pravo uverenje kako je zaista bilo, dok ga ne čuje od svojih najrođenijih.
Njegova prostodušnost i bezazlenost u bekstejdž zoni zato vas nekako ganu. Majka i on rado se fotografišu sa nama, a na slici ne vidite nikakvu pevačku zvezdu – što John Newman nedvosmisleno jeste – nego pravu porodicu unutar koje caruju ljubav i razumevanje višeg reda. Njegovo putovanje u sebe, postaje nam zato odmah prepoznatljivo. Zaslužio si da te svi volimo, Johne Newman!
Foto: Privatna arhiva
Cavalera Conspiracy ili grmljavina sa južne hemisfere
Poslednji dan EXIT Festivala 2024. protiče u znaku dece. I nastavka porodičnih veza, takođe. Na sceni su naš stari znanac Max Cavalera, njegov brat Igor i sin istog imena, svi pod budnim okom Maxove čuvene supruge i menadžerke Glorie. Da li su ovo odjeci nekadašnje Sepulture ili Maxovih Soulfly, koji su na istom mestu nastupili i pre tačno dve decenije? Paradoksalno, ni jedno ni drugo. Kreativni bratski tandem podiže buku višeg reda, sasvim u skladu sa već odmaklim novim milenijumom, a njihov džentlmenski thrash metal u sebi sadrži nepokoljebljivu supstancu pobune, nadahnute brazilskim magičnim realizmom.
Foto: Zorica Kojić
Tu u bekstejdžu Tesla Universe bine vidimo i kako se Igor Cavalera srdačno zdravi sa Tomom Morellom – svi sjajni ljudi odnekud se očigledno znaju.
Naredni, tursko-holandski Altın Gün istinski su putnici u sebe, posredstvom nedokučivih evro-balkanskih audio spona. Čak i ako za njih nikad ranije niste čuli, kao da ih odnekud poznajete – sve vam je u ovoj strastvenoj muzici intuitivno blisko i razumljivo. Ekstatični, premda filigranski orijentalni ritmovi, opojan glas pevača Erdinç Ecevit Yıldıza, iskonski instrumentalni zanos ovog etničko-modernog benda. Tek kad su sišli sa bine, shvatili smo da su iskreno zatečeni multinacionalnim oduševljenjem koje su izazvali. Altın Gün su za EXIT Festival hvale vredan iskorak.
Foto: Zorica Kojić
Tom Morello daje snagu narodu
Finalna blistava epizoda na EXIT Festivalu 2024. ikonična je slika Toma Morella kako na Tesla Universe Stageu diže ruke uvis i širi mir i ljubav kroz svoje radikalne levičarske muzičke poruke. Svi znamo da su Rage Against the Machine bili bend kog je Morellova električna gitara pretvorila u simbol savremenog aktivizma. Takođe i bend koji se najduže čekao u istoriji EXIT-a. Ali, obratite pažnju, naglasak je sad na MIR i LJUBAV.
Najnovije poruke Toma Morella zato nisu uopšte vezane za destrukciju sistema ili violentno ponašanje, nego pre svega za očovečenje onoga što ljudsku civilizaciju i dalje drži na kvalitetnim osnovama. Tom Morello, ukratko, savršeno poznaje razliku između dobra i zla, kao i suštinsku važnost solidarnosti među svim ugroženima – upravo ta duboka znanja on naglas širi zapaljivim rečima i rifovima kao svoju specijalnu poslanicu među sledbenicima. A ovde ih ima, ispostavilo se, neprebrojno.
Srdačan, drag i častan, Tom u bekstejdžu ima makar deset sekundi za svakoga ko mu se obrati, a sve vreme sveta za svoja dva prisutna sina, od kojih se mlađi Roman penje sa njim na veliku pozornicu, da pokaže kako zadivljujuće vitla gitarom, demonstrirajući da će se dinastija Morello nastaviti.
Foto: Dragan Ambrozić
Tom Morello ove večeri održao nam je čas istorije na temu šta je to rokenrol i podario jedan od najvažnijih trenutaka u istoriji EXIT-a. Pevao MC5 klasik “Kick Out the Jams” ili “Power to the People” Johna Lennona, izlazi na isto – kreni putem koji osećaš, zagrli se sa čovečanstvom, zaroni u okean istinskih iskustava i, prošavši kroz jad i tamu, uzveri se uz krošnju svetlosti.
E, to je ono putovanje u sebe koje je EXIT uvek obećavao.
Foto: Privatna arhiva
Zorica Kojić i Dragan Ambrozić